Wednesday, December 4, 2013

Gigi Sarung ( Crown / Bridge)

Gigi sarung atau dipanggil "crown" adalah sarung atau "cap" berbentuk gigi asal yang diletakkan pada gigi bagi melitupi permukaan gigi untuk mengembalikan rupa bentuk asal gigi di samping menguatkan struktur gigi tersebut serta menjadikan rupa gigi yang lebih cantik.

"Crown" disimen pada gigi meliputi keseluruhan permukaan gigi yang berkenaan pada atau di atas garis gusi. Proses rawatan melibatkan dua kali lawatan di mana lawatan pertama melibatkan pemeriksaan keadaan gigi seterusnya persiapan pada gigi iaitu pengubahsuaian bentuk gigi agar "crown" dapat dipasang menyerupai saiz asal gigi. Lawatan ini juga melibatkan pengambilan acuan atau impresi. Pesakit akan dipakaikan "crown" sementara sebelum datang semula untuk lawatan kedua di mana "crown" telah siap dan boleh disimen secara kekal pada gigi tersebut.

Kes yang bagaimana sesuai dipakaikan "Crown"?
1. Untuk melindungi gigi yang lemah daripada pecah (disebabkan karies atau gigi berlubang) dan memegang 
    gigi yang retak (selagi keretakan tidak berlanjutan ke akar gigi)
2. Untuk mengembalikan rupa bentuk gigi yang rosak atau haus
3. Untuk meliputi dan menyokong gigi bertampalan besar
4. Untuk memegang gigi jambatan / "bridge"
5. Untuk menutupi gigi yang berubah warna atau tidak elok
6. Untuk menutupi implan gigi
7. Sebagai modifikasi kosmetik



Gigi jambatan atau "bridge" pula adalah merupakan cara menggantikan gigi yang hilang di mana prosedur rawatan sama seperti "crown". Ia melibatkan persiapan gigi bersebelahan bagi peletakan "crown", juga dua kali lawatan. "Bridge" dipakaikan di mana gigi yang hilang digantikan dengan sokongan gigi bersebelahan sebagai tiang.






330 comments:

  1. Apa hukum orang Islam yang memakai gigi sarung atau crown?

    ReplyDelete
  2. Pn asfareena, terima kasih atas soalan. Buat pengetahuan Puan, tiada fatwa yang melarang umat Islam daripada memakai gigi sarung atau crown. Lagipun ia dilakukan bagi melindungi gigi daripada patah teruk dan seterusnya mengganggu fungsi iaitu menyebabkan kemudaratan. Islam itu mudah dan tidak merumitkan apatah lagi menyulitkan umatNya. InsyaAllah, tiada masalah dari segi pemakaian memandangkan maksud tujuan tadi memandangkan tiada bahan terlarang digunakan. Contohnya, suatu masa dahulu, gigi sarung emas sangat popular tetapi sangat jarang digunakan kini. Dalam kes tersebut, pemasangan gigi sarung bertatahkan emas tidak dipasang pada lelaki Muslimin memandangkan jelas haram pemakaiannnya.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum. Ada kesan sampingan tak selepas buat rawatan gigi sarung ini? Dan apa kesan sampingan bila buat rawatan saraf gigi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..terima kasih atas soalan.

      1) bagi rawatan sarung gigi, ia memerlukan persiapan gigi dilakukan di mana pemotongan permukaan gigi dalam 2mm bagi membolehkan lekatan gigi sarung serta ia menyerupai saiz gigi yang asal. Jadi, apabila pemotongan dilakukan pada gigi yang masih hidup, ia boleh menyebabkan rasa ngilu sementara disebabkan pendedahan lapisan dentin gigi. Biasanya, prosedur dilakukan dengan bius setempat yang mampu meminimakan kesan ngilu tadi dan gigi yang dipotong akan dipasang crown sementara supaya tidak terdedah.Namun begitu, apabila rawatan gigi sarung dilakukan pada gigi yang telah mati atau dibuat rawatan salur akar kesan ngilu adalah sangat minima atau tiada langsung.

      2) rawatan saraf gigi dilakukan pada gigi yang telah mati di mana salur darah dan saraf telah mati yang boleh menggalakkan penempelan bakteria. Gigi yang mati adalah rapuh. Jadi, rawatan salur akar hanya bertujuan mengekalkan gigi pada rahang dan bukannya menguatkan gigi. Rawatan salur akar yang baik adalah di mana salur ditutup sepenuhnya dan padat agar kuman tidak boleh menembusi struktur tersebut. Bagi gigi yang dirawat akar, kaviti atau lubang gigi tampalan yang melebihi separuh saiz gigi maka dinasihatkan memasang crown untuk mengelakkan gigi tersebut daripada patah.

      Delete
  4. Assalamualaikum, maaf untuk perawatan gigi sarung ini kira-kira bagaimana ya? Trus berapa lama tahan gigi sarung ini setelah dipakai? Terima kasih sebelumnya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Langkah rawatan gigi sarung adalah di mana gigi dikikis atau trim dalam 2mm sekeliling gigi dan bebas gigitan supaya saiz sarung meyerupai saiz asal gigi jika tiada perubahan bentuk diperlukan.
      Ketahanan Gigi sarung dan mana-mana rawatan gigi bergantung kepada jenis kes dan paling penting adalah penjagaan gigi harian. Biasanya tempoh adalah 5 tahun ke 10 tahun.

      Delete
  5. Jika gigi mengalami masalah underbite, bolehkah mengunakan rawatan bridge dgn mencabut dua gigi depan diatas?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi masalah underbite, keadaan gigi dan kedalaman sisihan gigitan perlu diperiksa dahulu sebelum sebarang rawatan termasuk gigitan.jika bersesuaian, barulah cabutan kemudian bridge dilakukan.

      Delete
  6. Salam..berapa kos utk crown ni ya? Thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..Boleh hubungi kami di talian 03-87350122 atau 012-9725682 untuk maklumat lanjut mengenai caj rawatan. Terima kasih

      Delete
  7. Sy ada pakai gigi crown di bahagian atas..masalah sy bila gigi bawah berlaga dengan crown sy..die pecah sikit2..sy baru pkai sebulan dan xpenah gigit apa2 gune gigi crown..sbb sy risau die patah or pecah..apakah yg perlu sy buat?adakah ia masalah material tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas pertanyaan..kebiasaannya ketika pemasangan crown akan diperiksa untuk sebarang gigitan yang tinggi..maksudnya gigitan crown antara atas dan bawah perlu diperiksa dan jika ada sebarang lebihan, tanda tinggi pada crown akan dikikis agar mencapai gigitan yang normal dan stabil..seeloknya rujuk semula kepada doktor tersebut agar dapat dilakukan pemeriksaan lanjut bagi mengelakkan crown terserpih lebih teruk..

      Delete
  8. Assalamulaikum dr. Sy da bt rwtn akar d gg bhgian atas. Lps tu,gusi bhgian atas gg tu btukar jd hitam. Ad rwtn x nk kembalikan wrna asal gusi tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..
      untuk gigi yg telah dirawat akar bertukar menjadi hitam biasanya akan dicadangkan untuk disarung gigi tersebut dgn crown atau sarung gigi. utk gusi yg hitam , kita perlu jalani pemeriksaan terlebih dahulu sama ada sesuai untuk "gum bleaching".
      Terima kasih

      Delete
    2. Doktor jika masalah gusi mengecut adakah sesuai mmbuat crown? Dan adakah jika sy mmbuat crown boleh mmbuat rawatan pmdakap gigi..? Terima kasih..

      Delete
    3. Masalah gusi sebaiknya dirawat dahulu sehingga stabil sebelum membuat crown.jika pengecutan tidak banyak, boleh dibuat crown. Pendakap gigi boleh dibuat walaupun memakai crown tetapi adalah lebih baik selepas selesai rawatan pendakap gigi..terima kasih

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum doc..sy prnah buat rawatan crown..utk ggi depan..skrg ni y rasa macam nk pecah.. Sy bley rasa dgn bhagian lidah,ade retak di bahagian bwh ggi.. Klau sy nk buang sisa makanan pd ggi,sy bleh rasakan ade kluar darah.. Mcm mana ya doc? Kna buat yg baru.ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, terma kasih atas pertanyaan. Sebaiknya pemeriksaan lanjut perlu dilakukan ke atas status crown tersebut sama ada crown sendiri terserpih atau sempadan crown yg terdedah. Crown yg baru hanya disarankan sekiranya keadaan crown sedia ada tidak memuaskan dan boleh mengundang masalah yg lebih teruk..

      Delete
    2. Ok doc..thanks ats pnjlsn.. ;-) sy nk g cek

      Delete
  11. Assalammualaikum Doktor, saya pakai crown digigi hadapan sudah duat tahun lebih dan tiada masalah , walaubagaiamanapun , baru semalam , gigi yang bersebelahan saya pakai crown ada sakit sikit2, apabila saya pergi ke klinik di mana saya pasang crown dahulu, , dia cuci gigi saya dan beri saya antibiotik , ubat kurangkan bengkak & tahan sakit , saya perlu habiskan ubat tersebut, walaubagaimanapun doktor yang merawat saya menyatakan, jika gigi hadapan yang bersebelahan gigi yang dipasang crown masih sakit , doktor akan cabut gigi tersebut.Saya sangat takut, lagipun saya akan melangsungkan perkahwinan pada bulan November ini, untuk pengetahuan doktor saya seorang yang menjaga gigi sangat2 dan akan berus gigi 3 kali setiap hari, mohon pendapat doktor mengenai perkara tersebut .....

    ReplyDelete
  12. Assalammualaikum Doktor, saya pakai crown digigi hadapan sudah duat tahun lebih dan tiada masalah , walaubagaiamanapun , baru semalam , gigi yang bersebelahan saya pakai crown ada sakit sikit2, apabila saya pergi ke klinik di mana saya pasang crown dahulu, , dia cuci gigi saya dan beri saya antibiotik , ubat kurangkan bengkak & tahan sakit , saya perlu habiskan ubat tersebut, walaubagaimanapun doktor yang merawat saya menyatakan, jika gigi hadapan yang bersebelahan gigi yang dipasang crown masih sakit , doktor akan cabut gigi tersebut.Saya sangat takut, lagipun saya akan melangsungkan perkahwinan pada bulan November ini, untuk pengetahuan doktor saya seorang yang menjaga gigi sangat2 dan akan berus gigi 3 kali setiap hari, mohon pendapat doktor mengenai perkara tersebut .....

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum..terima kasih di atas pertanyaan. Pemeriksaan menyeluruh ke atas gigi yg terlibat biasanya dilakukan agar sebaik mungkin diselamatkan dengan syarat struktur gigi mencukupi dan masih boleh diselamatkan, Cabutan merupakan pilihan rawatan yg paling akhir apabila semua pilihan lain tidak bersesuaian. Biasanya gigi yg telah mati dan dilihat boleh dikekalkan akan dinasihatkan untuk menjalani rawatan salur/saraf akar kemudiannya dipasangkan crown jika perlu. Nasihat saya agar Cik Hamimah mendapatkan pandangan kedua daripada doktor gigi yg lain di mana permeriksaan akan dilakukan agar Cik mendapat pilihan rawatan yg terbaik dan memuaskan. Terima kasih

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, bahagian yg tidak bertampal atau bahagian asal gigi boleh bertukar warna apabila gigi sudah mati manakala tampalan pun boleh berubah warna akibat "staining" kesan drp makanan atau minuman. Sebaiknya pemeriksaan lanjut dilakukan bagi mengetahui status gigi juga tampalan tersebut. Jika didapati tampalan yg berubah warna, tampalan semula boleh dilakukan. Tetapi rawatan lanjut perlu dilakukan sekiranya gigi asal sudah mati. Selain crown, veneer komposit iaitu tampalan sewarna meliputi bahagian hadapan gigi boleh dilakukan sebagai alternatif dgn syarat perubahan warna gigi tidak ketara atau terlalu gelap.

      Delete
  15. Salam doktor.gigi bhg depan saya sudah jadi hitam n bergoyang.kadang2 mengeluarkan nanah.saya nk tanya rawatan ape yg sesuai unt masalah gigi saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam cikgu maryam..gigi boleh bernanah disebabkan jangkitan bakteria daripada gigi yang telah mati atau masalah gusi. Apabila terdapat nanah, gigi akan sedikit goyang dan keadaan bertambah teruk apabila penyusutan gusi atau tulang berlaku. Gigi bertukar menjadi hitam berikutan salur darah dan saraf di dalam salur akar gigi telah mati dan mereput menyebabkan warna gigi berubah. Saya sarankan puan mendapat pemeriksaan lanjut bagi melihat status gigi dan tahap goyang gigi.. jika goyang tidak begitu kuat, maka gigi boleh lagi cuba utk diselamatkan. Utk gigi yg hitam, rawatan akar dan internal bleaching boleh dilakukan ataupun crown selepas rawatan salur akar dilakukan. Walau bagaimanapun , ia bergantung kepada status gusi dan kestabilan gigi pada gusi.

      Delete
  16. Asalamualaikum doc. Nak tanya sikit..
    Satu gigi geraham belah bawah dah dicabut lebih kurang 8tahun yg lalu...ruang kosong tersembut menyebabkan gigi geraham bawah yg kedua tu jadi senget atau condong perlahan2 ...sye baru perasan gigi tersebut condong sejak satu gigi geraham sebelah atas dicabut 2bulan lepas...sejak gigi geraham atas tu dicabut gigi tersebut terasa semakin senget..

    So sye nak tanya pendapat doctor boleh tak kalau guna braces untuk tegakkan semula gigi tersebut? ...dengan penggunaan braces ini ada tak kemungkinan untuk rapatkan semula ruang kosong bekas gigi yg dah 8tahun di cabut itu?
    And katakan sye nak buat bridge untuk gantikan gigi yg dah lama dicabut tu,,,boleh tak gigi yg condong tu ditegakkan terlebih dahulu depan braces? Sye tak berani nak buat bridge terus dlm keadaa posisi gigi yg condong ini...kerasa risau masih tak selesa selepas buat brige ,,,memandang kan sekarang sye rasa seolah2 akar gigi tersebut ikut condong sekali...

    ReplyDelete
  17. Saya ada soalan
    Saya nak buat crown 4 gigi hadapan bahagian atas crown jenis apa yang terbaik untuk saya crown PFM atau crown full porcelain dr segi estetik, ketahanan dan untuk jangka masa panjang..boleh bg saya pro dan kontra untuk kedua2 jenis crown ini. Saya di maklumkan full porcelain lebih mahal dr crown PFM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Crown PFM berasaskan metal di bawahnya.Lama kelamaan ada kemungkinan untuk gusi di bahagian garis crown menjadi lebih gelap disebabkan pewarnaan drpd metal tersebut. bagi full porcelain ia lebih cantik dan nampak "hidup". Biasanya bagi gigi hadapan di mana nilai estetika diambil kira crown porselin adalah yg terbaik. Bg gigi belakang crown PFM boleh menjadi pilihan memandangkan lapisan metal adalah kuat dan gigi belakang yg berfungsi utk pengunyahan berbanding gigi hadapan.

      Delete
    2. Terima kasih atas info... esok ( 17/2/16) saya akan buat bridge dan crown untuk gigi geraham sebelah kanan di hospital kerajaan.. cuma nak tanya adakah crown PRM mampu menahan tekanan apabila saya nak makan kacang? dan adakah review dari patient sebelum2 ini memang selesa?

      Delete
  18. Assalam doc..nk tny..sy de buat crown kt ggi as, boleh x kalo sy nk pkai braces

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..

      Tidak menjadi masalah utk memasang braces sekalipun terdapat crown pada gigi.

      Delete
  19. Assalamualaikum doc..berbalik pada soalan sye kat atas tu...boleh tak kalau sye nak pakai braces utk tarik gigi second molar kepada kedudukan gigi first molar yg dah lama dicabut tu...then gigi third molar (geraham bonsu) ditarik ke kedudukan tempat second molar tu,,,? Boleh tak agaknya kalau buat macam tu doc? Sebab sye kalau boleh tak mak buat bride...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..

      Untuk ruangan gigi tersebut boleh digerakkan dgn braces namun pemeriksaan perlu dilakukan utk melihat sudut kecondongan gigi. Braces boleh menjadi satu pilihan utk tidak mengorbankan mana-mana struktur gigi yg dilakukan jika bridge dipilih sebagai rawatan. Nasihat saya jalani pemeriksaan dan xray jika perlu. terima kasih.

      Delete
    2. Terima kasih doc sebab reply soalan sye tu..kalau just nak buat braces untuk rahang bawah sahaja boleh ke doc? Kat tempat doc ada buat rawatan ortodontik juga ke?

      Delete
    3. Kami ada menawarkan rawatan braces tetapi sama ada dipasang atas atau bawah sahaja adalah bergantung kepada jenis kes..

      Delete
    4. Doc, kalau sye nak consult pasal kat klinik doc pasal treatment gigi sye tu dengan kaedah braces ,adakah sye perlu direct jumpa doctor sendiri atau perlu jumpa dengan doctor lain? Terima kasih sebab reply :-)

      Delete
    5. Untuk consultation untuk braces boleh berjumpa dgn saya terus di klinik.. 😊

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
  20. Assalamualaikum doc.. saya ada masalah gigi di bahagian atas. Gigi tu berlubang balik selepas tampalan tertanggal dan doktor cakap gigi atas tu dah rosak. Doktor sarankan saya buat rawatan akar tapi sampai sekarang saya belum lakukan rawatan tu. sekarang gigi dah mula berdarah. Adakah ia akan memberi kesan lagi teruk jika saya tak lakukan rawatan?

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum..gigi yang berlubang perlu ditampal segera bagi mengelakkan lubang menjadi lebih besar dan dalam.Pendarahan boleh disebabkan gusi yg bengkak akibat jangkitan daripada lubang gigi tersebut. Sekiranya lubang terlalu dalam sehingga akar atau gigi telah mati, rawatan akar akan disarankan. Saya nasihatkan Nuriyah segera mendapatkan rawatan sebelum gigi menjadi lebih rapuh dan mengelakkan gigi dicabut disebabkan struktur gigi tidak sesuai utk dirawat akar lagi..bertindak segera agar gigi dapat diselamatkan lagi ye !

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum doc..saya pernah mengalami kemalanganvyng telah menyebabkn satu gigi hadapan saya patah separuh sewaktu di sekolah menengah. Setelah mendapat rwatan pergigian, gigi saya itu telah disambung dan mempunyai bntuk Semula. Namun gigi trsebut lebih kecil berbanding gigi saya yg asal.saya ingin bertnya, boleh kah sekiranya saya ingin melakukan crown gigi untuk kedua2 ggi hadapan saya kerana setelah beberapa tahun,kedua2 gigi hdapan saya semakin renggang. Gigi asal saya sememangnya besar dan terkeluar.

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum doc..saya pernah mengalami kemalanganvyng telah menyebabkn satu gigi hadapan saya patah separuh sewaktu di sekolah menengah. Setelah mendapat rwatan pergigian, gigi saya itu telah disambung dan mempunyai bntuk Semula. Namun gigi trsebut lebih kecil berbanding gigi saya yg asal.saya ingin bertnya, boleh kah sekiranya saya ingin melakukan crown gigi untuk kedua2 ggi hadapan saya kerana setelah beberapa tahun,kedua2 gigi hdapan saya semakin renggang. Gigi asal saya sememangnya besar dan terkeluar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, terima kasih atas pertanyaan..kedua-dua gigi hadapan tersebut boleh disarung dengan crown agar saiz kedua-duanya adalah setara dan lebih tahan juga mengurangkan risiko kepatahan..

      Delete
  25. Assalamualaikum doktor. Saya terlibat dalam kemalangan dan menyebabkan gigi geraham saya yang pernah ditampal dahulu serpih dibahagian atas. Bolehkah dia ditampal memandangkan memandangkan tiada struktur gigi untuk memegang tampalan. Kalau tidak boleh bagaimanakah cara menyelamatkan gigi saya?

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum doktor. Saya terlibat dalam kemalangan dan menyebabkan gigi geraham saya yang pernah ditampal dahulu serpih dibahagian atas. Bolehkah dia ditampal memandangkan memandangkan tiada struktur gigi untuk memegang tampalan. Kalau tidak boleh bagaimanakah cara menyelamatkan gigi saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..pertama sekali, status gigi geraham tersebut perlu diperiksa dahulu sama ada boleh ditampal atau perlu rawatan yg lebih terperinci seperti rawatan salur akar jika gigi telah mati yg kemudiannya sebaik disarung dgn "crown". Jika struktur gigi sgt lemah utk semua rawatan tadi, maka tiada pilihan selain cabutan. Perlu diingat biasanya cabutan adalah pilihan terakhir rawatan. Terima kasih.

      Delete
  27. Assalamualaikum Doc..,
    Sy tlh mnjalanI RCT dan juga crowning pada Gg yg sama sejak bln 5 thn lps..
    Sekarang Gg tersebut kelihatan brlubang sedikit dan sy baru menyedarinya. Sjk kebelakangan ini mmg sy ad merasai ngilu dan sakit Gg. Adakah Gg tersebut perlu dibuat crowning baru atau hnya tmpalan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. gigi yg telah dibuat rawatan akar biasanya dan sepatutnya tiada deria seperti ngilu atau sakit. Jika gigi tersebut telah dibuat crown lubang mungkin berpunca akibat serpihan..jika masalah serpihan sahaja tanpa sakit, tampalan mungkin boleh dilakukan. Memandangkan gigi tersebut memberikan rasa ngilu dan sakit, saya sarankan sebaiknya pergi dapatkan pemeriksaan lanjut oleh doktor. Sama ada hanya tampalan atau crown yg baru adalah bergantung kepada pemeriksaan dan status gigi juga.Terima kasih.

      Delete
  28. saya ingin bertanya...saya baru sahaja memakai crown untuk gigi hadapan saya...jumlah kesemua adalah 3 batang...namum gig yg paling tengah terasa sakit sedikit bila mengunyah makanan..apakah puncanya dan cara untuk atasi masalah ini?

    ReplyDelete
  29. Beberapa punca boleh menyebabkan masalah tersebut. Gigitan yg tinggi antara crown dan gigi asal boleh menyebabkan kecederaan ketika mengunyah. Crown yg dibuat ke atas gigi yg masih hidup boleh menyebabkan sakit sekiranya crown tidak meliputi keseluruhan batas gigi di mana ada bahagian yg terdedah dan makanan atau kuman boleh masuk. Pemeriksaan ke atas status gigi perlu dilakukan di mana dibantu dengan xray gigi. Jika terdapat gigitan yg tinggi dan tidak sekata, trimming akan dilakukan agar gigitan adalah stabil. Jika gigi tersebut mengalami jangkitan dan telah mati, maka disarankan utk rawatan akar. Crown yg sedia ada boleh dikekalkan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum dr. stu pertanyaan. sy ada masalah gigi patah di bahagian hadapan. sy tlh buat pemeriksaan di klinik, dr kata gigi sy sudah mati dn alternatif yg tggl hnya cabut shj. persoalannya tiada pilihan lain ke slain cabut? kalau blh mmg sy xnak cabut. tq dr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..pertama sekali, pemeriksaan terperinci perlu dilakukan.gigi yang sudah mati boleh dibuat rawatan salur akar seterusnya dipasang crown. Pilihan rawatan bergantung kepada status dan keadaan gigi.

      Delete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

  32. Assalamualaikum doc,

    Saya pernah cuba nak crown gigi depan. Oleh kerana salah satu gigi depan kecil. Rawatan pemasangan tiang telah dilakukan. Sepanjang tiang dipasang, gigi saya merasa sakit tetapi tidak menganggu aktiviti harian. Bila di xray semula didapati gigi saya mengalami keretakan. Doc mencadangkan gigi tersebut di cabut. Pandangan doc ada tak cara lain untuk menyelamatkan gigi tersebut. Tambahan pula keretakan yg saya hadapi bukan disebabkan jatuh tetapi selepas pemasangan tiang. Bila dirujuk kepada doc tersebut. Doc tersebut menjawab memang ada risiko jika memasang tiang pada gigi padahal sebelum ni saya tidak dimaklumkan tentang perkara tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..keretakan gigi dari pemasangan tiang boleh berlaku apabila struktur gigi sedia ada terlalu sedikit dan rapuh. Pilihan cabutan terpaksa dipilih sekiranya keretakan berlaku menegak sehingga ke akar gigi.

      Delete
  33. assalamualaikum doc..
    sy sekarang ni tgah dlm proses mggunkan gigi crown sementra..n msih mnggu gigi kekal utk siap lg satu mnngu
    mslh sy skrg crown smntara ni da tercabut...nk pegi klinik cnfm kene cas lg..
    sbbnye klinik yg sy tggu gg kekal tu brade jauh dr ngeri sy..sy jhr n buat gg d mlake..
    bole ke klu sy nak lekatkan blik gg tu mnggunakan pelekat gigi polident saje..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..

      Crown sementara tidak boleh dan tidak dapat dipegang dengan polident kerana ia untuk gigi palsu jenis akrilik sahaja.

      Delete
  34. Assalamualaikum doc. sy mempunyai masalah gigi jarang di bahagian hadapan kerana kurang 2 gigi. Doktor memberi pilihan sama ada guna braces then guna bridge atau terus guna bridge untuk bahagian hadapan sahaja. Sy ada baca tentang risiko crown gigi untuk kesihatan gigi dan gusi. skrang gigi saya sihat cuma masalah jarang saja. sy jadi keliru samada nk teruskan niat baiki gigi sy atau tidak. sy takut sy akan berhadapan dgn masalah gigi yg lebih serius kalau teruskan niat saya. Mohon nasihat drp doc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..untuk masalah gigi jarang pilihan terbaik adalah braces bagi merapatkan gigi tetapi ia mengambil masa yg lama..untuk pilihan bridge adalah lebih cepat tetapi perlu mengikis gigi. Pilihan ini tidak memudaratkan atau menyebabkan masalah gigi yg serius selagi bridge dibuat dengan baik iaitu tiada bahagian yg terdedah serta penjagaan gigi harian yg baik.

      Delete
    2. Waalaikumsalam..pilihan rawatan yg terbaik bagi merapatkan gigi yg jarang adalah dgn braces kerana tidak melibatkan pemotongan gigi tetapi ia mengambil masa yg agak lama. Bridge boleh dilakukan dan hasilnya adalah lebih cepat namun terpaksa mengorbankan struktur gigi yg elok. Bridge tidak menyebabkan masalah gigi yg serius selagi bridge dibuat dengan baik(margin antara crown dan gigi adalah rapat dan tidak terdedah) serta penjagaan harian yg baik.

      Delete
  35. Salam doc.dh 2 tahun sy buat rawatan akar gigi..3 btg gigi hadapan sy buat. Bru 2 mngu lepas doc.gigi sy tercbut tampalan.dan sy tk smpat nk g klinik .after 3 weeks.gusi gigi hadapan sy msuk ke dalam tmpalan tersbut dan doc terpkse memotong gusi sy.sy telah dbius 2 kali dan 3 kali injection tuk berhntikan darah. Persoalannya.. Gigi sy ni perlukah buat crown? Mcm mana nak jaga gigi yg dibuat crown supaya tahan lama ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..lubang yang dibiarkan lama boleh mendorong gusi lebihan tumbuh masuk ke dalam lubang. Pendarahan adalah normal ketika proses pemotongan gusi tersebut. Gigi yg dibuat rawatan akar sebaiknya dibuat crown sekiranya lubang adalah melebihi separuh saiz gigi. Penjagaan harian seperti memberus gigi dgn betul serta penggunaan flos adalah penting bagi penjagaan dalam semua jenis rawatan pergigian.

      Delete
  36. Salam doc.dh 2 tahun sy buat rawatan akar gigi..3 btg gigi hadapan sy buat. Bru 2 mngu lepas doc.gigi sy tercbut tampalan.dan sy tk smpat nk g klinik .after 3 weeks.gusi gigi hadapan sy msuk ke dalam tmpalan tersbut dan doc terpkse memotong gusi sy.sy telah dbius 2 kali dan 3 kali injection tuk berhntikan darah. Persoalannya.. Gigi sy ni perlukah buat crown? Mcm mana nak jaga gigi yg dibuat crown supaya tahan lama ?

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum. Dr. Boleh saya tahu berapa kos rawatan untuk crown ni & berapa lama masa yg diambil untuk sembuh sepenuhnya? Terima kasih. ☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..untuk kos rawatan crown boleh hubungi klinik di talian 03 87350122. Tempoh penyesuaian pada crown yg baru boleh mengambil masa 2 hari ke seminggu bergantung pada individu. Terima kasih

      Delete
  38. Salam Doc, Saya terjatuh ketika bermain roller blade pada awal November. Gigi depan saya, 1 patah separuh dan 1 lagi patah hingga menampakkan "color pink" pada bahagian dalam gigi. saya telah mendapatkan rawatan ROOT CANAL dan sekarang telah 2 kali mendapat tampalan bagi menutupi bahagian depan gigi saya. persoalan saya adalah, mana lagi baik antara CROWN dan BRIDGE? saya sekarang dlm proses menunggu utk mendapatkn rawatan setelah tamat peperiksaan akhir bagi semester 4 di uitm.
    Doktor mencadangkan mana lagi baik utk rawatan gigi depan saya??? CROWN @ BRIDGE? dan mana lagi tahan lama???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..pertama sekali, crown dibuat pada gigi secara solo manakala bridge adalah crown yg dipasang pada gigi bersebelahan gigi yg telah tiada bagi menggantikan gigi yg hilang di tengah. Untuk gigi adik, adalah lebih baik gigi yg telah dibuat rawatan akar tadi disarung dgn crown dan gigi sebelahnya yg patah separuh juga dibuat crown agar lebih stabil dan cantik.

      Delete
  39. Salam dr. Sy baru pakai crown utk 2 batang gigi hadapan. Tp sekarang ni lelangit belakang gigi yg crown tu sedikit bengkak dn kadang2 ada keluar darah sikit. Bahaya x dr? Apa yg perlu sya lakukn? Perlu cabut ke atau boleh teruskan pakai crown tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..lelangit di belakang crown perlu diperiksa untuk menentukan sama ada gusi tersebut bengkak disebabkan makanan yang terselit atau pun status gigi crown itu sendiri. Biasanya, doktor akan cuba mengelakkan crown daripada dicabut untuk sebarang rawatan susulan pada gigi berkenaan.

      Delete
  40. Assalamualaikum Dr, Dr gigi telah psg crown pd gigi harapan Saya pd 10 tahun yg lalu (2 gigi kapak dicabut, n crown pd gigi taring).. Skrg, gigi taring kiri Saya sakit.. Berdenyut2.. Apakah Saya perlu jalani rawatan akar? N jika ya, bagaimana dgn crown sy? Apakah crown lama perlu dicabut utk me boleh kan Dr cek gigi taring Saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..gigi taring yg sakit perlu diperiksa statusnya sama ada masih hidup atau sudah mati. Biasanya gigi yg telah mati dan bernanah akan menyebabkan sakit berdenyut. Pemeriksaan lanjut boleh dilakukan melalui xray tanpa perlu menanggalkan crown.sekalipun rawatan akar perlu dilakukan pada taring tersebut ia boleh dilakukan dengan menebuk daripada belakang crown tanpa perlu mencabut crown tersebut selagi struktur crown masih baik. Terima kasih.

      Delete
  41. Salam Dr. jika gigi hadapan dicabut, adakah pemasangan crown boleh dilakukan pada gigi yg dicabut??
    Adakah gusi akan menampung crown tersebut..
    TQVM dok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..crown hanya dipasang pada gigi yg masih kuat.jika gigi telah dicabut gigi jambatan atau bridge boleh dipasang iaitu melalui sambungan crown yg dipasang pada gigi bersebelahan gigi yg telah dicabut.

      Delete
  42. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  43. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum dok. Saya punya gigi depan atas yang tidak lurus/miring boleh kah dibuatkan crown? Berapa kah anggaran kos rawatan? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..crown boleh dipasang pada gigi yg tidak sekata dgn syarat tertentu. Anggaran kos adalah bergantung kepada jenis crown. Boleh hubungi pihak klinik utk maklumat kos rawatan.terima kasih

      Delete
  46. Assalammualaikum doc. Saya ingin bertanya. Adakah boleh sekiranya saya ingin menukar crown yg ada pada gigi saya? Hal ini kerana. Warna crown dgn warna gigi asal saya amat berbeza. Tambahan lagi, gigi ini agak terkeluar jadikadang2 ia tdk nampak sperti gigi asli. Adakah doc ada cadangan? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, crown boleh ditukar dgn syarat struktur gigi masih kuat..perlu pemeriksaan lanjut untuk rancangan rawatan terbaik

      Delete
    2. Terima kasih utk jawapannya doktor. Saya ingin bertanya lagi, saya memasang crown pada gigi atas belah kanan. Boleh tak saya buat crown pada gigi belah depan kiri utk menyamakan kedudukan gigi hadapan saya dengan gigi yg telah di crownkan dan apakah imlikasinya sekiranya saya berbuat demikian. Terima kasih

      Delete
    3. Boleh, gigi bersebelahan boleh dibuat crown dan kesannya sama seperti pemasangan crown yg lain. Paling penting perlu pemeriksaan yg terperinci agar tidak dipotong secara berlebihan.

      Delete
  47. salam,
    saya nana. saya nak bertanya mengenai braces dan crown. kalau seseorang itu menggunakan crown dan dia nak buat braces ada kah boleh atau tidak? boleh tolong email ke saya di nanahaz@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Braces boleh dipasang walaupun terdapat crown pada gigi tetapi perlu diperiksa dahulu kedudukan dan status crown itu sendiri.

      Delete
  48. saya berumur 36. semasa umo sya 14 tahun sya pakai bracess utk kali pertama. selepas 10 tahun gigi kapak saya kembali jarang. dan saya memakai bracess utk kali ke 2 semasa umo 24 tahun.. kini sejak 2 3 tahun kebelakangan ini gigi saya kembali jarang.. sebelum ni saya pakai juga retainer.. tp semenjak retainer saya hilang antara 2 gigi kapak saya jarang. bila saya bukak retainer x sampai sehari gigi saya akn jarang. boleh kan saya buat crown atau pasang bracess semula. gigi geraham saya dah xde disebabkan gigi mudah pecah jdi bolehke kalau saya ingin buat rawatan bracess semula?

    ReplyDelete
  49. Saya sarankan sebaiknya pergi dapatkan pemeriksaan lanjut. Braces tidak digalakkan dipakai secara berulang. Fungsi reatainer adalah untuk mengekalkan kedudukan gigi memandangkan ketiadaan geraham memberikan ruang yg boleh menyebabkan gigi bergerak ke arah ruang.crown boleh dibuat pada gigi kapak tersebut jika di situ sahaja masalah kejarangan. Lebih baik dapatkan pemeriksaan bagi pilihan rawatan terbaik.

    ReplyDelete
  50. assalam...gigi saye bahagian depan longgar sediki disebabkan kemalangan...apew perlu saya no lakukan untuk menguatkanyew balik? longgar sedikit jew huh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam..pertama sekali, bilakah kemalangan berlaku? Jika baru, biasa utk gigi sedikit goyang akibat hentakan.penting utk diperiksa dahulu dan diambil xray gigi tersebut utk kepastian rawatan sama ada hanya melibatkan gusi dan status gigi sendiri.

      Delete
  51. https://www.youtube.com/watch?v=NDJrRMPn1Ts

    AsSaalm. maaf ya pnjg ckit sy nk explain ni. huu.. Upper gigi sy skrng ni sprti video dilink atas sedang longgar. sgt longgar smpai gusi bgkak dan menjauh dgn gigi sebelah. sy chck klinik gov doc sarankan utk cabut dan membuat implant di klink swsta.

    So sy mmbuat research tntng implant. dan sy tgk ada jln lain slain implant iaitu merapatkan gigi yg hilang dgn braces. sbb sy mmg nk elakkk sgt implanttt...even braces ambil masa tp gigi xmcm implat yg ada besi smpi bila2 kn. jd doctor ada ke buat services ortho dgn case sy ni?

    Contoh video kedua link dibawah yg sy nk.
    https://www.youtube.com/watch?v=0lW69aLQL8g

    Sy menetap di KL btw. tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..utk pengetahuan, sebarang rawatan implan ataupun braces hanya dilakukan apabila gusi adalah stabil ertikata tiada masalah bengkak atau gigi goyang.saranan saya encik dptkan pemeriksaan lanjut utk 2nd opinion. Status gigi sedia ada yg goyang perlu dilihat dahulu dan tahap gusi jika ada sebarang jangkitan.kesimpulannya struktur yg menyokong gigi seperti gusi perlu kuat dan stabil sebelum sebarang rawatan implan atau braces.

      Delete
  52. Salam doc,kalau Gigi Saya byk tmpalan bolehkah Saya memakai braces sebab gigi hadapan sedikit naik ke atas Dan tidak trsusun dan baru2 ni Saya trpksa mencabut 2batang gigi kerana rosak..braces dpt dipakai ke doc kalau gigi byk yg rosak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, sebarang tampalan gigi tidak menghalang pemakaian braces. Gigi yg rosak perlu diselesaikan dahulu atau dirawat sebelum rawatan braces.

      Delete
  53. Assallamualaikm. Dkter,
    Saya nur pelajar cairo, moga dgn penjelasan doktr dapatlah saya buat keputusan,
    Saya ada masalah di gigi hadapan, dan satu gigi kapak di depan telah dicabut 8 tahun yang lalu.
    Kemudian baru2 ini jumpa dokter di sini.
    Dan telah melakukan panorama x ray.

    Doktr telh membuat rawatan akar pada 2 btg gigi sy.
    Dan beliau menyaran saya melakukan bridge crown sebanyak 8 btg gigi bermula dari gigi yg dicabut dulu sehingga gigi belkang sebelah kanan.

    Soalannya: dokter menyarankan saya melakukan crown jenis zirkonia. Apakah jenis ini tahan lama sepanjang hayat dokter?
    Saya takut nak buat brdge dn crown. Takut bridge atau crown itu akan tertanggal dalam tempoh sekejap dn akan merosakkan gigi serta perlu buat yg baru dikedepan2 , kerana jika saya mmpunyai masalh gastrik atau air liur asid boleh menyebb kan ia tertanggal kata kawan saya, sebab kos nak buat brdge dn crown ini mahal. Apakah saranan dokter?.

    Satu lagi, apakah selamat saya membuat bridge ke lapan2 gigi straight terus terbaik atau buat bridge empat2 incase dimasa hadapan terjadi masalah pada gigi dikecilkan tak perlu membuang kelapan2 gigi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, crown jenis zirconia adalah terkini dan bahan adalah kuat. Crown atau bridge yg telah disimen pada gigi biasanya tidak mudah tertanggal kerana sudah keras.bridge yg panjang dilakukan sekiranya benar2 perlu cthnya tiada gigi di belakang utk mengunyah.. apapun pemeriksaan perlu dilakukan utk memastkkan status dan keperluan rawatan.

      Delete
    2. Assamualaikum puan

      Saya ada dua gigi geraham yg besar lubangnya..satu diatas sebelahknn dan satu lg dibawah sebelah kiri..doktor sarankn sy buat crown mmandangkn gigi sy sudah tahap kehausan rupa bntuk..baru2 ni sy ade jumpa doktor utk buat crown..tp doktor tsebut telah memesin gigi sy dibwh yg sudah lubang besar lalu menampal dgn tmpaln sementara..kemudian beliau memsang skru pd gigi atas yg sudah sy wat mati akar 5 thn lepas.Selepas beliau mmbuat produsr yg sy terangkn diatas td gusi sy mnjadi hitam dan bengkak.. separuh muka sy bengkak bermula dari bwh mata hingga sukar utk mengunyah..gusi sy bengkak diatas berdekatan ruang gusi dan pipi sepjg sebelah kanan.tiada ubat diberikn oleh doktor krn mungkin beliau pikir akar gigi sy sudah dimatikn..sakitny tuhan saje tahun..skrg ni sy bergantung pd ubat antibiotik dan thn sakit..yg pelikny slps ubat thn sakit sy hilang..bkn setkat gusi yg bngkak sekitar sebelah kanan je sakit tp juga gigi sblh bwh yg ditmpal dgn tmpaln sementara yg buatny nyilu sakit sgt2. Apa pndpt doktor?

      Delete
    3. Assalamualaikum, saya sarankan sebaiknya pergi dapatkan pemeriksaan lanjut oleh doktor secepat mungkin di mana xray gigi boleh dibuat agar dpt melihat status gigi termasuk yg telab dibuat rawatan akar. ubat tahan sakit hanya merehatkan saaf seketika tetapi antibioyik penting bagi merangsang badan menghasilkan antibodi..namun jika anyibiotik tidak berkesan maka pendekatan secara terus pada gigi perlu dilakukan. Harap dpt segera mendapatkan rawatan sebelum jangkitan lebih merebak.

      Delete
  54. Assalamualaikum..kos bagi implan gigi memang tinggi kerana bahan atau skru yg digunakan adlah jenis titanium.boleh bertanya sendiri di mana2 klinik pakar pergigian kerajaa utk kos yg lebih terperinci.

    ReplyDelete
  55. Salam dr .. Semasa sy umur belasan tahun sy pernah memakai bracess , kerana gigi sy agak jonggang dan besar ..sy pakai dh 3tahun , dan sekarang dah buang ..tetapi gigi sy masih ada nmpk sedikit jonggang ..so bila tanya kpd docter yg servis saya ..dia ckp gigi saya memang tak boleh tolak lgi dah kerana bentuk muka sy menampak sy sdikit jonggang ..hanya 4batang gigi atas depan tu ada nampak sedikit..yg lain everything oky , dr ada suggestion yg sesuai x untuk masalah sy ni ? Yg tidak memberi effect ..seperti bridge or gigi sarung ?

    ReplyDelete
  56. Salam dr .. Semasa sy umur belasan tahun sy pernah memakai bracess , kerana gigi sy agak jonggang dan besar ..sy pakai dh 3tahun , dan sekarang dah buang ..tetapi gigi sy masih ada nmpk sedikit jonggang ..so bila tanya kpd docter yg servis saya ..dia ckp gigi saya memang tak boleh tolak lgi dah kerana bentuk muka sy menampak sy sdikit jonggang ..hanya 4batang gigi atas depan tu ada nampak sedikit..yg lain everything oky , dr ada suggestion yg sesuai x untuk masalah sy ni ? Yg tidak memberi effect ..seperti bridge or gigi sarung ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..braces pada asasnya menyusun gigi yg tidak sekata namun jika terdapat masalah rahang yg agak prominent atau jongang biasanya pembedahan rahang perlu dilakukan bagi mengurangkan feature jongang. Pergerakan gigi melalui braces adalah terhad pada dalam lingkungan rahang sahaja dan pada sudut tertentu sahaja. Bridge atau gigi sarung tidak mengurangkan jongang kerana jika mahu nampak ke dalam, perlu trim gigi agak banyak yg lebih merisikokan gigi sendiri..

      Delete
    2. Jadi apa pendapat docter dengan masalah yg macam saya ni ? Adakah sy harus membuat operation membuang rahang belakang ke ?

      Delete
    3. Untuk hasil rawatan yg terbaik darinm segi rupa paras atau estetika, pembedahan rahang bawah mungkin terbaik.

      Delete
  57. Salam dr,apa akan terjadi pemakaian gigi crown after 5tahun atau 10tahun? Gigi yg dicrown tu boleh lemah ke dan tertanggal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemakaian crown beserta penjagaan harian yg baik tidak memberikan kesan buruk walaupun 5 atau 10 tahun. Crown tidak akan mudah tertanggal kerana simen crown adalah bersifat kekal. Yg penting crown perlu menyaluti keseluruhan bahagian 'kepala' gigi dan tiada yg terdedah yg boleh memerangkap makanan dan plak gigi yg boleh menyebabkan masalah gusi dan berlubang dari bahagian terdedah tersebut.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Boleh tak kalau nak tukar kepada crown full porcelain?

      Delete
    4. Doktor, saya sangat sussah hati..saya baru pasang bridge yg permenant dalam seminggu setelah proses sukat dll dlm masa sebulan..malangnya,pagi tadi maaa makan goreng pisang, tetiba, bridge gigi atas utk sebatng gigi tercabut..sedihnye saya..saya dah bayar ribuan utk rawatan tersebut..apa perlu saya buat

      Delete
    5. Boleh kembali ke klinik tersebut utk lekatkan bridge puan semula.terima kasih

      Delete
  58. Sy ade gigi x tersusun dua di dpn. Agak berlapis dan ke hadapan. Boleh ke guna kaedah crown nak gigi sekata sbb sy x nak pakai braces

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh melalui crown selagi lapisan tidak terlampau bertindih agar tidak perlu trim gigi secara berlebihan.perlu pemeriksaan utk kesesuaian rawatan.

      Delete
  59. assalam doc saya ingin bertanya soalan.jika sya suda memakai bridge dan crown(bahagian depan) dan ingin menjalani pembedahan yang memerlukan sya dibius satu badan, adakah alat bius tersebut berisiko ke atas gigi sya doc? saya di maklumkan oleh pakar bius bahawa bahagian gigi sya akan diletak satu alat(besi)yang boleh menganggu gigi sya doc.
    apa risiko alat tersebut kepada gig sya doc dan apa kaedah yang doc boleh cadangkan untuk mengelakan risiko tersebut.terima kasih doc

    ReplyDelete
  60. assalam doc saya ingin bertanya soalan.jika sya suda memakai bridge dan crown(bahagian depan) dan ingin menjalani pembedahan yang memerlukan sya dibius satu badan, adakah alat bius tersebut berisiko ke atas gigi sya doc? saya di maklumkan oleh pakar bius bahawa bahagian gigi sya akan diletak satu alat(besi)yang boleh menganggu gigi sya doc.
    apa risiko alat tersebut kepada gig sya doc dan apa kaedah yang doc boleh cadangkan untuk mengelakan risiko tersebut.terima kasih doc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, bius satu badan tidak merisikokan crown mahupun bridge, tetapi besi yg diletakkan ditakuti menyerpihkan crown jika diletakkan secara kuat.boleh minta mereka lebih berhati hati semasa peletakan alat tersebut . insyaAllah jika diletakkan secara perlahan tidak menyerpihkan atau mematahkan crown atau bridge.terima kasih

      Delete
    2. Terdapat juga alat bius atau tiub yg dimasukkan melalui rongga hidung.namun, sebaiknya berbincang dgn pakar bius terlebih dahulu.terima kasih

      Delete
  61. assalamualaikum doc.saya telah memakai crown sejak 2002 kerana 2 btg gigi kacip telah patah separuh.baru baru ini sebatang gigi tersebut rasa ngilu dan sering berdarah apabila saya memberus dan memfloskan.bahagian gusi saya kelihatan merah hati.soalan saya adakah crown sy perlu dibuka semula atau apakah rawatan yang perlu saya buat.

    ReplyDelete
  62. assalamualaikum doc.saya telah memakai crown sejak 2002 kerana 2 btg gigi kacip telah patah separuh.baru baru ini sebatang gigi tersebut rasa ngilu dan sering berdarah apabila saya memberus dan memfloskan.bahagian gusi saya kelihatan merah hati.soalan saya adakah crown sy perlu dibuka semula atau apakah rawatan yang perlu saya buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, perlu dapatkan pemeriksaan lanjut untuk status gigi kacip tersebut.sekiranya rawatan akar perlu dibuat, boleh dibuat melalui crown tanpa perlu menanggalkan crown dgn syarat keadaan crown adalah baik.terima kasih

      Delete
  63. Saya tulis lagi sekali..

    Doktor, saya baru saje memakai bridge gigi atas geraham no 3 drp tepi sebelh kiri.
    Sebelum tu dok pasangkn yg temporary..pagi tadi, bridge tuk 1 btg yg 2 lagi sebagai pemegang..tercabut..saya pkai bridge sbb sbtg gigi dah tinggal tunggul shj.jd doktor suggest buat bridge..biase ke kes tecabut..ape yg saya patut buat..adakah kene tmbah duit sedangkn saya sh habis ribuan ringgit..terima kasih..doktor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Boleh kembali ke klinim tersebut utk simen semula bridge tersebut.

      Delete
  64. assalamualaikum doc..
    sy dalam rawatan pemakaian braces dan baru lepas membuat pembedahan gusi untuk mengeluarkan gigi di dalam gusi..jadi app untuk ortho bonding pada bulan may akan datang..TETAPI sebatang gigi depan bahagian atas menunjukkan ciri2 gigi mati (benrdenyut dan bertukar warna) jadi,adakah saya perlu melakukan root canal treatment terlebih dahulu sebelum meneruskan proses pemakaian braces????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..

      Sebaiknya selesaikan masalah gigi iaitu buat rawatan akar dahulu sebelum dipasang braces.

      Delete
  65. assalamualaikum doc..
    sy dalam rawatan pemakaian braces dan baru lepas membuat pembedahan gusi untuk mengeluarkan gigi di dalam gusi..jadi app untuk ortho bonding pada bulan may akan datang..TETAPI sebatang gigi depan bahagian atas menunjukkan ciri2 gigi mati (benrdenyut dan bertukar warna) jadi,adakah saya perlu melakukan root canal treatment terlebih dahulu sebelum meneruskan proses pemakaian braces????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, sebaiknya buat rawatan gigi yg sakit itu sama ada rawatan akar atau tampalan dahulu sebelum pemakaian braces.terima kasih.

      Delete
  66. assalammualaikum dr. saya mempunyai masalah size gigi tak sekata di bhgian ats depan gigi. ada sebatang gigi sy di bhgian tersebut kelihatan size terlalu kecil dan jarang sehinggakan saya tiada keyakinan diri untuk senyum nampak gigi, bercakap, dan ketawa.,persoalannya, adakah saya perlu membuat crowning bg menutupi kecacatan pd gigi saya ini? terima kasih dr, segala jwapan dr sedikit sebnyak dapat mmbantu sy. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, pemeriksaan yg lebih lanjut perlu dilakukan terlebih dahulu. Crown boleh dibuat bagi memberikan saiz dan bentuk yg sama dan sekata.

      Delete
  67. Hi doc. Saya pernah buat RCT dan kesannya lepas setahun dua gigi yg sy buat RCT tu jd hitam dan kuning. Doc kat hosp kata buat bleaching tak bagus. Better buat crown. Masalahnya sekarang, doc ada kata ketahanan crown hanya 5-10 tahun sahaja. Selepas 5-10 tahun, apa jadi ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi,

      Rawatan RCT adalah utk mengekalkan gigi yg telah mati tanpa perlu dicabut dan hakikatnya gigi tersebut tetap sudah mati dan kesannya gigi menjadi lebih kuning atau gelap. Bleaching bukannya tidak bagus tetapi kesannya tidak begitu memuaskan tambhan bila gigi sudah hitam. Crown adalah pilihan terbaik. Mana-mana rawatan gigi terutama crown diberikan jangka hayat 5 ke 10 tahun bukan bererti ia tahan sampai tempoh itu sahaja. Penjagaan gigi yg baik boleh memanjangkan tempoh tersebut. Ia hanya anggaran.

      Delete
  68. Salam dokter..sy dulu pernah xcident dan gigi depan sy patah separuh..gigi bertukar warna dr asal mungkin sebb terlalu lama..saya jatuh tahun 2003..disebabkan takut smpi sekarg sya tidak berjumpa dokter.bolehkah sy buat crown pd gigi yg patah..

    ReplyDelete
  69. Salam dokter..sy dulu pernah xcident dan gigi depan sy patah separuh..gigi bertukar warna dr asal mungkin sebb terlalu lama..saya jatuh tahun 2003..disebabkan takut smpi sekarg sya tidak berjumpa dokter.bolehkah sy buat crown pd gigi yg patah..

    ReplyDelete
  70. Salam dokter..sy dulu pernah xcident dan gigi depan sy patah separuh..gigi bertukar warna dr asal mungkin sebb terlalu lama..saya jatuh tahun 2003..disebabkan takut smpi sekarg sya tidak berjumpa dokter.bolehkah sy buat crown pd gigi yg patah..

    ReplyDelete
  71. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  72. assalamualaikum doc..
    sy sekarang ni tgah dlm proses mggunakan gigi crown sementra..n msih mnggu gigi kekal utk siap lg satu minggu. Skrg sy masih rasa nilu pada gigi tersebut. Adakah normal atau sebaliknya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..
      Rasa ngilu pada gigi yg sedang dlm proses crown adalah biasa tambahan gigi masih hidup.namun jika ngilu tersangat kuat atau sampai berdenyut maka perlu dilakukan pemeriksaan lanjut ke atas gigi tersebut. Terima kasih

      Delete
  73. Salam dr.. Sy ada maslh gigi depan tdk sekata..sy ingn mmsng crown..sy cuma nk tahu berapa lama tempoh masa untuk pemasngan crown bg 2 btng gigi hdpn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempoh pemasangan crown boleh melibatkan 2 ke 3 kali lawatan..tempoh masa siap crown adalah bergantung kepada makmal. Biasanya tempoh mungkin seminggu. Terima kasih

      Delete
  74. Assalamualaikum dr... saya telah memakai crown 11 tahun. Masalah saya sekarang gg crown saya sakit berdenyut2. Apakah punca n cara mengatasinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..sebaiknya dapatkan pemeriksaan lanjut di klinik gigi bagi melihat status gigi tersebut yg berkemungkinan berlaku jangkitan. Jika gigi telah mati, maka boleh dibuat rawatan salur akar melalui crown tersebut tanpa perlu menanggalkannya. Untuk kepastian, perlu dilakukan xray..

      Delete
  75. Assalamualaikum dr... saya telah memakai crown 11 tahun. Masalah saya sekarang gg crown saya sakit berdenyut2. Apakah punca n cara mengatasinya

    ReplyDelete
  76. assalamualaikum dr, gigi depan saya agak kedepan atau jonggang...sekiranya saya ingin membuat crown adakah saya perlu mencabut kedua2 gigi depan saya atau boleh dibuat pemotongan biasa membuat crown gigi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,.perlu pemeriksaan lanjut bagi mendapatkan pendekatan rawatan yg paling sesuai. Terima kasih.

      Delete
  77. Salam.. kalau di klinik kerajaan, harga crown untuk pelajar berapa ringgit ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf kurang pasti kos di klinik kerajaan.boleh hubungi klinik gigi kerajaan yg berdekatan utk maklumat lanjut. Terima kasih.

      Delete
  78. Salam.. kalau di klinik kerajaan, harga crown untuk pelajar berapa ringgit ye?

    ReplyDelete
  79. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam dokt..gigi crown blh dibuat sekali lagi?(dileburkan
      )

      Delete
  80. Sy pkai crown..tp xpuas hati dgn gg..sbb nmpk mcm xori..klu blh buat skali lg guna gg yg dlu blh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh buat balik iaitu buka crown lama dan pasang yg baru..

      Delete
  81. Salam doktor..gigi depan saya telah dicabut bertahun lamanya dan telah memakai gigi palsu..adakah saya masih blh menanam gigi saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..ya,masih boleh dibuat rawatan selagi mana ruang masih ada. Terima kasih.

      Delete
  82. Salam doc, sya nak tanya kalau buat crown ni adakah warna gigi itu tidak akan sama dengan gigi² yg brda dsebelahnya? Gigi hadapan saya patah akibat jatuh, apa first thing yg sy perlu buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..sebelum rawatan crown,warna gigi akan diambil terlebih dahulu bagi mendapatkan shade yg lebig kurang sama dgn gigi asal. Sebaiknya periksa dahulu status gigi yg patah sebelum rawatan yg lebih lanjut. Terima kasih.

      Delete
  83. Assalamualaikum Dr.Noor sy nak tanya kalau sy buat whitening dan scalling gigi baru buat bridge boleh ke? Sebab nak nampak gigi putih dan cantik, berapa semua kos rawatan tersebut, terima kasih

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum Dr.Noor sy nak tanya kalau sy buat whitening dan scalling gigi baru buat bridge boleh ke? Sebab nak nampak gigi putih dan cantik, berapa semua kos rawatan tersebut, terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..buat whitening dulu sebelum bridge..boleh hubungi klinik utk maklumat lanjut di 03-87350122..

      Delete
  85. Assalamualaikum doc...saya nak tanya kalau saya dah buat crown& bridge pada gigi hadapan saya, kemudian bolehkah kalau saya hendak memakai teeth trainer... Adakah pemakaian teeth trainer akan mndatangkan effect pada crown & bridge tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..tiada kesan pada gigi crown atau bridge bila dipakai trainer. Terima kasih

      Delete
  86. Assalammualaikum,sya da pernah buat rct dan selepas 2 minggu gusi sya bengkak balik di tempat yang sama sblum ni,dan apa yg prlu sya buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..saranan saya lebih baik pergi semula ke klinik bagi pemeriksaan lanjut kerana bengkak menunjukkan tanda jangkitan.

      Delete
  87. Assalamualaikum doc ... Saya terjatuh dan Gigi hadapan kiri saya patah separuh... Saya ke Klinik, gigi saya ditampal, sblum itu , gigi depan kiri saya diratakan dan sebelahan gigi pula dikikis sdikit.... Slepas tampalan...saiz gigi saya tidak sama dan jarang ... Dan gigi tampalan juga sering tercabut... Saya juga tidak selesa memakainya... saya nk tnye doc, yang mane lebih sesuai dan tahan lebih lama.,.. Adakah crown atau bridge.. Dan boleh tak saya memakai bracess selepas saya memakai crown atau bridge.. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf sis sy nk tanya klinik noorazlina ni kat mna actually?

      Delete
  88. Assalamualaikum doc azlina,nk tnye berapa kos 1 gigi (gigi hadapan)untuk buat bridge? Dan berapa kos 1 gigi (geraham) untk buat implan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..boleh hubungi klinik pergigian noorazlina di 03-87350122 / 012-9725682 utk pertanyaan lanjut mengenai kos atau lain-lain.. Terima kasih

      Delete
  89. Assalamualaikum doc azlina,nk tnye berapa kos 1 gigi (gigi hadapan)untuk buat bridge? Dan berapa kos 1 gigi (geraham) untk buat implan?

    ReplyDelete
  90. Salam doc, saya nak tanya mengenai gigi crown. Adakah ia boleh tercabut? Sebab saya banyak tgk artis2 pasang gigi crown, harini dia pakai, esoknya tidak. Mcm jika memakai gigi crown, adakah kite boleh cabut dgn sendiri dan memakaikan ia balik? Satu lg, gigi crown boleh tahan berapa lama? Dan kalau dah lebih dr tempoh, kite dah taknak pakai gigi crown lg mcm mana ya sbb gigi kan sudah dikecilkan semasa nak buat crown itu. Harap doc balas. Tq. Asap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, crown adalah suatu rawatan yg kekal di mana ia disimen secara kekal pada gigi. Berbeza dgn artis2 pakai yg boleh tanggal ia adalah sejenis teknik veneer snap on iaitu jenis lain utk sarung gigi di mana ia boleh dipakai dan ditanggal. Crown adalah rawatan kekal jadi ia perlu dibuat dgn baik, melitupi gigi agar tiada terdedah..tiada twenpoh tanat bagi crown..yg penting penjagaa harian kebersihan gigi adalah sgt stt penting..

      Delete
  91. Asalamualaikum, nak tanya ya doc. Gigi crown boleh tahan berapa lama? Dan selepas gigi crown itu sudah tamat tempoh, pelu ke kite pasang gigi crown yg baru? Sbb setahu saya semasa ingin buat crown, gigi pri kite akan dikecilkan dan kelihatan buruk. Jadi utk menutupi gigi ori yg buruk dan kecil itu, haruskam kite memasang crown yg baru sekiranya crown itu sudah bertahun dan tamat tempoh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.tiada tempoh tamat bagi crown kerana jika dibuat dgn baik serta penjagaan gigi yg baik maka cron boleh tahan selama mungkin.

      Delete
  92. as salam doc, sy nk tnye berkenaan dgn gigi geraham tampalan besar, jika nk buat crown, adakah tampalan harus di pecahkn or kna buat rct?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..gigi geraham tampalan besar tapi kalau tak sakit dan tak ada tanda gigi mati tak perlu buat rct atau pecahkan boleh terus trim utk crown. Tapi jika gigi tersebut dilihat mencurigakan dan xray gigi juga menunjukkan kemungkinan gigi dah mati maka lebih baik dibuat rct dulu sebelum crown..

      Delete
  93. assalamualaikum.
    doktor, tampalan pada crown dan gigi depan menjadi perang dan hitam. selain tampalan semula, tiada cara lain ke?
    saya ke klinik baru2 ni dan doktor tersebut mencadangkan tampalan semula dan melibatkan kos kira2 2k...
    mohon pendapat segera doktor.
    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..gigi yg telah hitam boleh disarung dgn crown..jika tampalan biasa ada kemungkinan akan hitam semula

      Delete
  94. Salam doc ,sy ada msalah gg ..sy bru 17 thun n sngt risau ..sy ada sbtang gigi atas depan dah decay dn prnah d tampal .. Tpi decay tu dh brjangkit ke gigi sblah dn sdah ada kesan htam ..dan Dua btg gg sblah tu pula jongang .. Bpa sya suggest pkai gigi palsu tpi sy msih muda doc..sy risau ..dn sya ingt sy nk cuba dental bridge .. Hrao doc boleh tolong ..blh email kt sy achposta09@gmail.com trima ksih doc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..saya sarankan rawatan sarung gigi atau crown jika struktur gigi masih kukuh..sayang kalau dicabut pula,, boleh datang dahulu ke klinik utk pemeriksaan dan rancangan rawatan yg terbaik dan paling sesuai. Terima kasih..

      Delete
  95. Assalamualaikum...boleh kah kedua belah gigi ditampan dibuat bridge?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam...
      Tiada masalah untuk gigi yg ditampal dijadikan tiang untuk bridge dgn syarat masih kuat dan tiada masalah sakit atau lain-lain.

      Delete
  96. Assalamualaikum Doc..crowning ni ssuai x untuk menampal gigi depan yang jarang?..dan berapa ya kosnya? Doc bole email saya iqaannalia92@gmail.com

    ReplyDelete
  97. Salam doktor .. saya baru sahaja buat rct pada bulan 6 yang lepas sy nak tnye bpe lama ya tampalan dan gigi rct sy ni bertahan dari pecah atau patah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. Ketahanan rawatan akar dan tampalan bergantung kepada penjagaan harian dan proses rawatan yg dilakukan dgn baik dan lengkap. Tiada jangka masa yg khusus kerana bergantung kepada banyak faktor.

      Terima kasih.

      Delete
  98. Salam doc.
    Sy telah buat crown gigi.Asalnya selepas crown gigi dibuat,gigi tersebut tebal tapi selepas saya berus gigi,sy dapat rasakan saiz gg tak setebal gigi selepas crown. Adakah crown gigi itu thakis?sy memakai crown zirconia baru seminggu.Boleh doc share cara penjagaan gigi selepas dicrown?terima kasih.

    ReplyDelete
  99. Salam doc.
    Sy telah buat crown gigi.Asalnya selepas crown gigi dibuat,gigi tersebut tebal tapi selepas saya berus gigi,sy dapat rasakan saiz gg tak setebal gigi selepas crown. Adakah crown gigi itu thakis?sy memakai crown zirconia baru seminggu.Boleh doc share cara penjagaan gigi selepas dicrown?terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam puan,

      Saiz crown gigi tanpa mengira jenis tidak akan menipis atau terhakis. Memandangkan crown baru seminggu dipasang, saya berpendapat puan sedang mengalami adaptasi kepada sesuatu yg baru. Ketika baru dipasang biasanya memang ada pesakit terasa seolah gigi crown seperti lebih besar tetapi selepas suatu tempoh ia terasa seperti biasa. Faktor gusi juga boleh berlaku di mana gusi mula meliputi bahagian margin crown sebagai salah satu proses adaptasi. Penjagaan crown adalah sama seperti gigi asal. Pemberusan dan floss gigi adalah penting.

      Terima kasih.

      Delete
  100. Dr klau salah satu pemegang gigi (tiang ) sebelah kanan sudah ditampal boleh ke pakai bridge

    ReplyDelete
  101. Dr klau salah satu pemegang gigi (tiang ) sebelah kanan sudah ditampal boleh ke pakai bridge

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tiada amsalah selagi gigi masih kuat dan utuh dan tidak sakit.

      Delete
  102. assalamualaikum.. nk tny brpa kos utk sbtg gigi bg bridge.. n area mna ye ni

    ReplyDelete
  103. assalamualaikum.. nk tny brpa kos utk sbtg gigi bg bridge.. n area mna ye ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, boleh hubungi kami di Klinik Pergigian Noorazlina di talian 03-87350122 untuk maklumat lanjut lokasi dan kos rawatan.

      Terima kasih

      Delete
  104. Salam, dokter kalau crown lama tu boleh di asah ke kalau tebal dan panjang?

    ReplyDelete
  105. Salam doktor.. Sy ada msalah gigi berlubang besar dn berwarna hitam dibhgian ats.. Jumlah dlm 4btg dan ianya sgt memalukan sy terutama ketika senyum. Sy sudah tmpal tapi tampalan tu tercabut sehingga skrg. Tpi keempat2 gigi tu tak terasa sakit pun ketika gigit makanan dn tak berdarah ketika mggosok gigi. Boleh doktor terangkan pda sy rawatan apa yg perlu sy lakukan samada crown atau cabut.. Salah satu gigi trsebut telah patah separuh dn hnya tggl gigi yg hitam shja.. Perkara ni betul2 menganggu kehidupan sy memandangkan sy ada msalah kewangan skrg. Perlu ke sy buat rawatan saraf / rawatan akar sebelum buat crown? Berapa pulak kos utk semua rwatan yg perlu sy lakukan? Harap doktor dpt membantu

    ReplyDelete